Ska man lansera en ny produkt och inte har en gigantisk reklambudget att tillgå så är loppet ändå inte kört, men man får göra på ett lite annorlunda sätt. I stället för att rikta sig direkt till den breda massan så får man göra en liten omväg, via journalister och skribenter. Man bjuder helt enkelt in en mängd personer som har plats i olika sorters media, som läses av de målgrupper som man riktar sig till. Men det räcker inte med att maila eller ringa till de som man vill bjuda in utan man måste även ha någonting att locka med – någonting som gör att skribenterna både vill komma och får en upplevelse de tycker är mycket spännande, som gör dem positivt inställda till hela produktlanseringen.

Men hur gör man?
Att säga att man ska ordna en rolig och minnesvärd produktlansering är en sak, och och att sedan faktiskt göra det en annan och mycket svårare. En bra eventbyrå kan där vara till ovärderlig hjälp Det vet vad som krävs för att evenemang ska lyckas, samtidigt som de har ett kontaktnät som gör det betydligt enklare för dem att förverkliga olika arrangemang. Här handlar det definitivt om analog marknadsföring som utspelar sig i den verkliga världen. Samtidigt kan den i sin förlängning leda till en digital dito, genom att de som är gäster vi lanseringseventet skriver om det på bloggar och i tidningar som sedan återfinns online.

Alla produkter som lanseras behöver givetvis inga sådana här evenemang, men om det är någonting lite större, något som man tror verkligen erbjuder någonting unikt på marknaden, så är det definitivt någonting som man bör överväga. Lyckas det så kan det få ett väldigt bra genomslag, och ge ens nya produkt en flygande start.