Hur gör man egentligen för att marknadsföra mer traditionella produkter i den digitala tidsåldern? Det är definitivt inte så lätt som man kan tro, då flera decenniers erfarenhet inte längre fungerar. Traditionell marknadsföring fungerar inte riktigt på nätet, och det gäller då att kunna anpassa sig. Många traditionella företag haft svårt att göra det, då de nästan sett internet som ett mellanting mellan television och dagstidning. Det fungerar helt enkelt inte på det viset, utan man måste utveckla sig. Samtidigt måste det också påpekas att det är stor skillnad beroende på vilken eller vilka produkter som man saluför. Allting går inte att sälja på samma sätt utan det gäller självklart att anpassa sig efter målgruppen – vad är det egentligen som kunderna vill ha? Hur ser relevant marknadsföring ut, marknadsföring som känns som den ger ett mervärde.

Allt gammalt är inte dåligt
Till att börja med så kan vi påpeka en sak: trots vad vi sade om att äldre etablerade företag kan ha problem med att anpassa sig till marknadsföring på nätet, så betyder det inte att allt som man gjort sedan tidigare är dåligt. Tvärtom, det finns säkerligen mycket som man kan ta med sig i nästan oförändrad form online. Ett exempel: för den som ska köpa nya köksluckor så är möjligheten till gratis hembesök, med varuprover, definitivt något som eftertraktas högt. Då ska man lyfta fram det, och det behöver inte vara så krångligt – framhåll det i lite mer traditionell annonsering online, då det är någonting som uppskattas.

Sist men inte minst så kan inte vikten av att skapa en lättanvänd hemsida överskattas. En besökande kund har begränsat med tålamod vad gäller att hitta det hon eller han är ute efter, och det är därför A och O att ha den informationen lätt tillgänglig. Tänk på vad det är kunderna är ute efter – inte vad det är ni själva tycker är viktigt, då det sällan är samma sak.