Det är alltid så mycket enklare att nå ut om man kan erbjuda någonting BRA, någonting som folk vill ha. Någonting som sedan har lite extra fördelar framför konkurrenterna. Har man en sådan produkt så blir marknadsföringen väldigt mycket enklare, vilket väl säger sig själv. Men det är för förunnat att kunna erbjuda någonting som slår ens konkurrenter över fingrarna. I många fall är det så att skillnaderna inte är så stora och då är det till en stor del marknadsföring eller slumpen som avgör vem som lyckas och vem som glöms bort. Men historien är också full av exempel där överlägsna produkter misslyckats, och ett ”sämre” alternativ vunnit. Så det räcker inte med att bara vara bättre, utan det krävs någonting mer.

Misslyckas fast man är bättre
Ett exempel är sjuttiotalets strid mellan VHS och Betamax, där Betamax var det klart bättre alternativet. Men det misslyckades med att slå, och så fick vi leva med VHS under flera årtionden, och stå ut med dålig bildkvalitet och diverse andra problem. Så det går definitiv inte bara att lita på att man ska lyckas för att man är bättre. Det går att uppnå framgång med lite sämre produkter bara marknadsföringen är effektiv nog.

Ett exempel på någon som har alla möjligheter att slå genom att vara bättre är Fina Mig i Hedemora, ett företag som säljer hudvårdsprodukter, smink och liknande på nätet. De satsar stort på svenska, ekologiska och naturliga produkter, från exempelvis Maria Åkerberg, och gör det bra. De har en personlig touch som gör att det känns bra att handla hos dem, och det finns inte många butiker som säljer hudvårdsprodukter över nätet som kan mäta sig med dem. Förhoppningsvis kommer det att räcka för att de ska slå igenom på allvar, då de verkligen förtjänar det.