När man ska marknadsföra en upplevelse gäller det att tänka till lite. Det är ingen fysisk produkt som man kan visa och beskriva. Det är något som en annan människa ska uppleva, och det betyder att den människan måste kunna sätta sig in i hur det skulle kännas att uppleva detta. Och det som gör det ännu svårare är givetvis att man inte bara kan rikta sig till den här enda människan och trycka på vad den går igång på, utan man måste göra detta för en grupp av människor. En målgrupp, eller kanske flera.

Se hur andra gör
Det kan vara ganska intressant att titta runt på hur olika eventbyråer presenterar sina upplevelser. Perfect Event är ett bra exempel på hur en eventbyrå kan lägga upp sina upplevelsepaket för att locka fram olika känslor. Det är fina bilder som också är väl uttänkta för respektive upplevelse, samtidigt som det också finns berättande text som liksom sätter fingret på vad det är man kommer att få uppleva.

Det handlar om känslor
Det är ju det där med att lära sig av andra som egentligen är det allra bästa sättet att se vad som finns, hur det fungerar och hur konkurrenter gör. Och det gäller förstås oavsett om det handlar om upplevelser eller fysiska ting. Men kanske just när det gäller saker man inte kan ta på så är det lite extra viktigt att tänka på hur man faktiskt ska presentera sin sak för att skapa en känsla hos en potentiell kund. För det är ju det upplevelser handlar om. En känsla som upplevs i stunden, men som också stannar kvar. Förhoppningsvis som ett gott minne, vilket ger nöjda kunder som gärna kommer tillbaka. Så se till att lägga mycket krut på att förmedla den där känslan om det är upplevelser ni erbjuder.