Digital marknadsföring är någonting som sällan sköts inhouse numera, i alla fall inte när det gäller små företag, eller medelstora. Att ha den kompetens som krävs är helt enkelt lite av ett slöseri, då många företag helt enkelt inte har ett så stort behov att det täcker en heltidstjänst. Dessutom så varierar behovet; under en period så behöver man bara en kvartstjänst, under andra två heltidstjänster. Det är därför många företag väljer att anlita marknadsföringsbyråer som sköter allt det där åt dem, och det är dessa byråer vi tänkte skriva lite kort om idag. Hur kan de egentligen hålla reda på alla sina kunder, så att deras marknadsföring inte kolliderar, eller att de marknadsför ett företag på fel sätt?

Kundrelationssystem
Det gör man genom att bland annat använda sig av ett CRM-system. CRM står för Customer Relationship Manager och är helt enkelt ett program som gör det enklare att hålla ordning på sina kunder och de olika projekt som man utför åt dem. Med ett sådant blir det betydligt enklare att få en överblick, så att man inte glömmer någon eller någonting, vilket ju lätt leder till att ens kunder blir lite sura – och byter marknadsföringsbyrå. För den byrå som har mer än bara en eller ett par kunder krävs det helt enkelt att man har god ordning på sina kunder, vad man gör åt dem och vilka behov de har.

Online

Dator eller mobil? Båda fungerar.

Det finns många olika CRM-system där ute, med olika fördelar och nackdelar. Ett exempel är Yoddla, ett CRM Online, vilket betyder att du kan logga in i det oavsett vilken dator eller mobil du sitter med. Har du en webbläsare så kommer du in i det. Det är dessutom mycket skalbart, vilket passar företag som siktar på att växa – de kan göra det, utan att de behöver byta system för att det gamla inte längre klarar av att uppfylla ens krav och behov.